Kiest u ook voor een youngtimer?

Autorijden wordt steeds duurder, zelfs als u voor elektrisch kiest. Maar misschien is een youngtimer voor u wel een optie? Waar moet u dan vooral op letten, wat zijn de voordelen en hoeveel scheelt het in de portemonnee?

Autorijden is een dure hobby. Toch kan bijna geen enkele ondernemer zonder auto. Gelukkig zijn er manieren om de kosten binnen de perken te houden. Eén ervan is rijden in een youngtimer. Daaronder verstaan we meestal een personenauto die tussen de 15 en 25 jaar oud is. Youngtimers zijn tegenwoordig erg gewild onder zakelijke rijders. Waarom is deze optie zo aantrekkelijk?

Het grootste voordeel van een youngtimer is de lage bijtelling voor het privégebruik voor werknemers, dga’s en voor ondernemers in de inkomstenbelasting indien deze de youngtimer tot hun ondernemingsvermogen rekenen. De bijtelling voor een youngtimer bedraagt namelijk 35% van de waarde in het economisch verkeer, oftewel: de dagwaarde. In vergelijking met een normale auto van de zaak, scheelt dit enorm in de bijtelling. Dit is zelfs het geval als we vergelijken met een elektrische auto.

Verschil in bijtelling. Voorbeeld BMW 7-serie:

Cataloguswaarde nieuw

€ 130.000

Bijtelling € 130.000 x 22%

€  28.600

   

Cataloguswaarde indien elektrisch

€ 140.000

Bijtelling € 30.000 x 16% + € 110.000 x 22%

€   29.000

   

Dagwaarde youngtimer 2007

€   10.000

Bijtelling € 10.000 x 35%

€     3.500

   

Verschil € 28.600 -/- € 3.500

€   25.100

Verschil € 29.000 -/- € 3.500

€   25.500


We zien dat voor de bijtelling de cataloguswaarde bepalend respectievelijk de dagwaarde is.

Daarbij is het van belang dat de dagwaarde van een youngtimer ieder jaar opnieuw wordt vastgesteld en dus daalt naarmate de auto ouder wordt.

Voor de cataloguswaarde van niet-youngtimers geldt de cataloguswaarde op het moment dat de auto voor het eerst op kenteken wordt gezet. Deze waarde blijft 15 jaar lang hetzelfde, ook al daalt de werkelijke waarde. Maar wordt de auto bijv. iedere twee jaar ingeruild voor een nieuwe, dan is vanwege de inflatie vrijwel altijd ook de cataloguswaarde hoger en daarmee ook de bijtelling.

Voor elektrische auto’s is het nog van belang dat het percentage aan bijtelling voor het privégebruik 60 maanden van kracht blijft en daarna jaarlijks wordt vastgesteld op basis van de dan geldende wetgeving. Dit betekent bijv. dat voor elektrische auto’s die in 2023 voor het eerst op kenteken worden gezet, vanaf 2028 de normale bijtelling gaat gelden. De korting op de bijtelling tot € 30.000 komt na 60 maanden immers te vervallen.

Youngtimers kosten vanzelfsprekend meer aan onderhoud dan nieuwe auto’s. Deze kosten zijn echter voor 100% aftrekbaar van de winst en hebben geen invloed op het percentage aan bijtelling. Wel kan onderhoud leiden tot een stijging van de dagwaarde en op deze manier tot een iets hogere bijtelling leiden.

Wilt u een youngtimer rijden, maar heeft u een hekel aan onzekerheid en onverwacht hoge onderhoudskosten, dan is leasen wellicht een optie. Afhankelijk van de leasevorm kunt u de hiervoor genoemde problemen zo veel mogelijk voorkomen. Uiteraard betaalt u hiervoor extra, maar ook deze kosten zijn fiscaal aftrekbaar.

Een youngtimer heeft als bijkomend voordeel dat deze kostenbesparend is voor de werkgever. Uiteraard omdat de jaarlijkse kosten een stuk lager liggen, maar ook vanwege het premievoordeel. De werkgever is over de bijtelling bij de werknemer namelijk premies werknemersverzekering en premies zorgverzekeringswet verschuldigd. Een lagere bijtelling leidt dus automatisch tot minder premie. Weliswaar tot het premiemaximum, maar dat ligt in 2023 ruim € 7.000 hoger dan in 2022 en bedraagt € 66.956.

Voor de dga is premiebesparing vanwege de youngtimer helaas niet aan de orde. De bijtelling voor de auto van de zaak wordt namelijk als loon aangemerkt voor de bepaling van het gebruikelijk loon. Een lagere bijtelling betekent dus automatisch een hoger normaal loon en ook meer premie.

Ook de btw-aspecten zijn voor youngtimers van belang. U kunt vanwege het privégebruik van de auto niet alle btw in aftrek brengen:

  • trekt u de btw bij aanschaf van de auto niet af, dan is 1,5% van de cataloguswaarde niet aftrekbaar van de btw;
  • trekt u de btw bij aanschaf van de auto wel af, dan is de btw-correctie voor privégebruik 2,7% van de cataloguswaarde.

Verder kan de niet-aftrekbare btw niet meer bedragen dan de in het jaar in aftrek gebrachte btw inzake de auto, zoals de btw op brandstof en onderhoud. Voor youngtimers is het vaak voordeliger de btw bij aanschaf niet af te trekken. Deze is namelijk relatief laag, terwijl vanwege de relatief hoge onderhoudskosten de betaalde btw hoog is. Tip.  Rijdt u weinig privé, dan is het vaak nog voordeliger om uw privékilometers bij te houden. In dat geval is namelijk alleen de btw over uw privékilometers niet aftrekbaar. Woon-werkverkeer wordt daarbij wel als privé aangemerkt.

Meer weten over MN adviseurs & accountants of hulp nodig? Kijk op mnadviseurs.nl en/of neem gerust contact met ons op onder T: 0031 85 0401120 of E: info@mnadviseurs.nl

* Wij streven ernaar om middels de nieuwsberichten op deze website correcte en actuele informatie te verschaffen, maar kunnen niet garanderen dat die informatie na verloop van tijd nog steeds juist, volledig en actueel is. Wij aanvaarden dan ook geen aansprakelijkheid voor de gevolgen van handelen of nalaten op grond van de inhoud van de nieuwsberichten

 

Leaseauto_FB_link.jpg

Schrijf u in voor onze digitale nieuwsbrief. 

Voor meer informatie verwijzen wij naar onze Privacy Statement
*  Website URL
Inschrijven

Deze website is gemaakt door  websignaal.png